مرغ بدون آنتی‌بیوتیک رضوان

مرغ بدون آنتی‌بیوتیک رضوان

مرغ بدون آنتی‌بیوتیک رضوان که عاری از هرگونه داروهای مقاوم‌سازی سیستم ایمنی بدن بوده، امروزه به دلیل مزایای فراوان موردتوجه عموم می‌باشد. روش‌های سنتی و صنعتی بسیاری از دیرباز تا حال برای پرورش طیور از سوی دام‌پروران انتخاب می‌شوند. یکی از این شیوه‌ها تزریق آنتی‌بیوتیک به طیور به‌منظور ارتقا سطح ایمنی بدنشان در مقابل انواع بیماری‌ها است. اگرچه این روش توانسته تا حدودی پاسخگو باشد، اما استفاده بی‌رویه و بدون برنامه نتایج معکوسی را نیز در بسیاری موارد به وجود می‌آورد. ازاین‌رو بسیاری از دامدارانی که به‌سلامت گوشت‌های تولیدی خود اهمیت می‌دهند، درحرکتی شگرفت به تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک پرداخته و در این راستا توانسته‌اند، سطح سلامت عموم را ارتقا دهند. یکی از این تولیدی‌های فعال در این زمینه «مجموعه رضوان» است که باافتخار به تولید این گوشت‌ها در حجم بالا اقدام نموده و هم‌وطنانش را از موهبت یک تغذیه سالم و مغذی بهره‌مند ساخته است. در ادامه بیشتر باب مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و نکات مربوط به آن سخن می‌گوییم.

دلایل استفاده از آنتی‌بیوتیک در صنعت مرغداری:

با افزایش توجه عموم به سمت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک این سؤال مطرح است که چرا از این قبیل داروها در این صنعت استفاده می‌شود. مرغداران با توجه به حد مجاز دارو و رعایت دوره منع مصرف که به زمان مصرف آنتی‌بیوتیک تا ارسال طیور به کشتارگاه گفته می‌شود، می‌توانند از مزایای این داروها بهره ببرند. بدین ترتیب به دلایل متعددی مرغداران به تزریق آنتی‌بیوتیک و داروهایی با چنین خواصی به طیور می‌پردازند.

 

 

دلیل اول: مقابله با عوامل بیماری‌زا

اگر دامداران خود را موظف به مصرف مقدار تعیین‌شده‌ای از این داروها توسط دامپزشکان نمایند، آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند از ورود عوامل بیماری‌زا به بدن طیور جلوگیری کنند. در صورت مصرف نامنظم داروها، طیور در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده، بدین ترتیب ریسک ابتلا به انواع بیماری‌ها در آنها به‌شدت افزایش می‌یابد.

دلیل دوم: افزایش سرعت رشد طیور

آنتی‌بیوتیک‌ها قادر هستند با افزایش سرعت رشد طیور در کاهش دوره‌های پرورش تأثیر مثبتی داشته باشند. سود مالی فراوانی که در این اثنا عاید برخی از مرغداران می‌شود، آنها را ترغیب به مصرف بی‌رویه این داروها می‌نماید.

 راهکارهای تولید یک مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و سالم:

برای آنکه بتوان یک گوشت سالم و حتی‌المقدور مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را تولید نمود، باید اقدامات متعددی از سوی فعالان این حوزه انجام پذیرد. به‌راستی صنعت مرغداری بسیار حساس بوده و کوچک‌ترین بی موالاتی سبب وارد آمدن خسارات سنگین مالی به مدیران این مجموعه‌ها می‌شود.

 

راهکار اول: انجام اقدامات پیشگیرانه

با رعایت بهداشت و ممانعت از ورود عوامل بیماری‌زا به محیط مرغداری‌ها از همان ابتدا و در میان جوجه‌ها، مرغ مادر، آسیاب، دستگاه جوجه‌کشی، انبار دان و … نیاز به استفاده از داروها به شکل قابل قبولی کاهش می‌یابد. با توجه به امکان وجود باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها در زمان پرورش و نگهداری در بدن مرغ‌ها و امکان انتقال مستقیم این داروها از راه تغذیه به انسان، مقوله تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک بسیار مهم جلوه می‌کند.

راهکار دوم: استفاده از تغذیه مناسب

راهکار دومی که به مرغداران در تولید گوشت‌هایی سالم کمک می‌کند، استفاده از جیره‌های غذایی دارای منشأ طبیعی است. وجود مواد نامرغوب علاوه بر تأثیر نامطلوب بر طعم و بوی گوشت تولیدی، سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن مرغ‌ها می‌شود. گیاهانی مانند ذرت، سویا و کلزا از بهترین دانه‌ها به‌منظور تغذیه طیور محسوب می‌شوند.

راهکار سوم: رعایت شرایط رفاه

استفاده از تهویه مناسب، رطوبت کافی، دمای معتدل و مواد غذایی فراوان و قابل‌دسترس سبب می‌شود، حیوان در تمامی مراحل پرورش آرامش داشته و این امر ترشح اسیدلاکتیک را در خون آنها کاهش دهد. این اقدامات کمک می‌کند، طیور به‌دوراز تنش رشد طبیعی خود را سپری نموده و نیازی به داروها جهت حفظ سلامتی آنها نباشد. حتی بدون این داروها نیز دوره‌های پرورش خود را به‌خوبی سپری نمایند.

تفاوت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک با مرغ‌های معمولی:

تا اینجای مطلب خود تا حدودی به تفاوت موجود بین مرغ بدون آنتی‌بیوتیک با مرغ‌های معمولی آگاه شده‌اید. ولی برای آشنایی بیشتر به این مقوله به ذکر چند تفاوت مهم این دو پروتئین می‌پردازیم تا اطلاعاتتان تکمیل گردد.

 

 

تفاوت اول: آزمایش و غربالگری مرغ بدون آنتی‌بیوتیک، 3 بار در طی دوره پرورش به‌منظور پایش وجود یا عدم وجود آنتی‌بیوتیک در خون این طیور در مقابل عدم انجام چنین پروسه‌ای برای مرغ‌های معمولی

تفاوت دوم: وجود تأییدیه پاک بودن، مبنی بر عدم استفاده از هیچ‌گونه داروی آنتی‌بیوتیک، در صورت نبودن چنین مزیتی در مرغ‌های معمول

تفاوت سوم: دچار نشدن مرغ بدون آنتی‌بیوتیک به بیماری خاص در طول 45 روز دوره پرورش و بی‌نیازی به چنین داروهایی در مقابل درصد بالای احتمال ابتلا مرغ‌های معمولی به بیماری

تفاوت چهارم: هزینه پرورش بالاتر مرغ بدون آنتی‌بیوتیک به نسبت مرغ‌های معمول به دلیل شرایط حساس نگهداری و مدت طولانی پرورش

 

مزایای مرغ بدون آنتی‌بیوتیک برای انسان:

با نکاتی که پیرامون شرایط خاص نگهداری و پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک ذکر نمودیم، به‌تبع این نوع پروتئین‌های گوشتی می‌توانند، مزایای بسیاری برای مصرف‌کنندگان داشته باشند. به همین دلیل مجموعه رضوان باقدرت فراوان به این عرصه واردشده و تولید این نوع خاص را در دستور کار خود قرار داده است. با این تمهید کوشیده تا گوشتی عاری از هرگونه زیان را به سبد غذایی خانوارهای ایرانی وارد سازد.

  • طعم خوب و مطبوع‌تر:

تمامی خریدارانی که یک‌بار طعم خوش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را تجربه نموده‌اند، دیگر تمایلی به مصرف مرغ‌های معمول از خود نشان نمی‌دهند. عطر خوش و طعم اعجاب‌انگیز این مرغ پس از طبخ هر فردی را مجذوب می‌سازد.

  • عدم نگرانی باب افزایش مقاومت بدن انسان به آنتی‌بیوتیک‌ها:

مصرف مداوم حتی حجم محدودی از آنتی‌بیوتیک در گوشت می‌تواند، بدن انسان را در برابر این دارو مقاوم و در برابر بیماری‌ها ضعیف سازد. به همین دلیل است که این مرغ‌ها چه برای افراد سالم و چه اشخاص با سیستم ایمنی ضعیف بسیار سودمند هستند.

  • عدم حساسیت‌زا بودن این گوشت:

با مصرف مرغ بدون آنتی‌بیوتیک هیچ‌گونه حساسیتی در انتظار شما نخواهد بود. بدین ترتیب سلامتی‌تان به‌هیچ‌وجه با مصرف این گوشت‌ها به خطر نمی‌افتد. چراکه در طی پروسه پرورش از ورود هرگونه قارچ، باکتری و میکروب به هوا، آب و غذای این حیوانات جلوگیری می‌شود.

  • مناسب برای گروهای دچار به کم‌خونی:

مرغ بدون آنتی‌بیوتیک به افرادی که دچار کم‌خونی هستند، در رفع این عارضه کمک می‌نماید. بدین ترتیب به دلیل وجود مواد مغذی و املاح فراوان می‌تواند، به عنصری درمانی نیز شناخته شود. ازاین‌رو برای گروه‌های حساس با شرایط خاص بدنی گزینه‌ای ایده‌آل است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *