گوشت گوساله از منابع پروتئینی عالی و سومین گوشت پرمصرف در سراسر جهان است و به خاطر بافت ترد و لطیفش مورداستفاده وسیعی می‌باشد. به‌راحتی می‌توان در این گوشت حجم‌های بالایی از ویتامین، اسیدهای آمینه ضروری و املاح را یافت و با آن به بهبود عملکرد ارگان‌های بدن کمک نمود. اگر به گوشت گوساله نیاز داشته تا با آن سبد پروتئینی خانواده خود را تکمیل سازید، «مجموعه رضوان» در این مسیر همراه شما است. این شرکت می‌تواند با در اختیار گذاشتن گوشتی تازه و سالم با تمامی نکات بهداشتی و مراقبتی، سلامتی شمارا تضمین نماید.

قسمت‌های مختلف قابل بهره‌برداری گوشت گوساله:

قسمت‌های مختلف بدن گوساله را می‌توان به مصرف رساند. ولی در میان تمامی آنها بخش‌هایی از گوشت گوساله لذیذتر و خوش پخت تر به نظر می‌رسند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • گوشت گردن گوساله:

همه گوشت گردن گوساله را پرچرب‌ترین و لطیف‌ترین بخش می‌دانند. لذیذ بودن این بخش سبب شده، بتوان از آن در بسیاری از غذاها استفاده نمود. بدین ترتیب در گام اول به خرید این بخش برای طبخ غذاهایی مانند آبگوشت و خورشت می‌پردازند.

  • گوشت فیله گوساله:

از فیله گوشت گوساله برای تهیه انواع کباب استفاده می‌کنند. به دلیل بافت نرم این گوشت با حرارت کم طبخ شده و نیازی نیست تا زمان کبابی کردن را طولانی نماییم.

  • گوشت راسته گوساله:

گوشت راسته از فیله نیز بسیار لطیف‌تر بوده، ازاین‌رو کباب آن لذیذتر و خوش‌خوراک‌تر می‌شود. بدین ترتیب برای تهیه هر نوع کبابی می‌توان از راسته بی‌تردید استفاده نمود.

  • گوشت دنده گوساله:

اگر قصد تهیه خورشت با گوشت گوساله رادارید، این بخش به کارتان می‌آید. این گوشت‌ها چه قبل از پخت و چه بعد از طبخ بسیار ترد و دارای طعمی عالی است. ازاین‌رو خورشت‌ها با آن بسیار لذیذ و دل‌چسب می‌شوند.

  • گوشت ران و سردست گوساله:

اگر هدفتان تهیه غذاهای آب پز مانند آبگوشت، خوراک و خورشت است، می‌توانید از گوشت ران و سردست گوشت گوساله استفاده نمایید. به دلیل فعالیت و حرکت این دو بخش بدن حیوان گوشت آن دیرپز بوده و باید به حتم با آب فراوان طبخ گردد.

 

راهکارهای طبخ گوشت گوساله در آشپزی:

با توجه به اینکه گوشت گوساله حاوی ویتامین‌ها، املاح و پروتئین‌های زیادی بوده، به‌منظور حفظ این مواد مغذی علاوه بر شیوه نگهداری، روش طبخ نیز بسیار مهم است. در غیر این صورت بخشی از این ترکیبات سودمند در طی این پروسه‌ها ازدست‌رفته و خواص گوشت به‌طور کامل به بدن منتقل نمی‌شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود حتماً از فروشگاه‌های معتبری مانند «مجموعه رضوان» به تهیه این گوشت‌ها بپردازید. در ادامه روش‌های پخت متنوع گوشت گوساله را باهم بررسی می‌کنیم.

راهکار اول: آب‌پز کردن

رایج‌ترین روش طبخ گوشت گوساله آب پز و بخارپز نمودن است که اگر بتوان از آب حاصله در راستای تهیه غذا استفاده نمود، به دلیل تماس خوب گوشت با حرارت روش طبخی مناسب است. فقط در این روش از طولانی شدن زمان پخت به‌منظور حفظ کیفیت گوشت اجتناب نمایید.

راهکار دوم: پخت تحت خلأ

در این حالت به دلیل قرارگیری گوشت درون کیسه و محفظه نگه‌دارنده تمامی محتویات سودمند گوشت حفظ‌شده و از محلول شدن آن‌ها درون آب جلوگیری می‌شود. در این حالت گوشتی لطیف‌تر و با پختی یکدست‌تر پدید می‌آید.

 

 

راهکار سوم: پخت تحت‌فشار

سرعت‌بالای طبخ و کاهش کلسترول و حفظ ویتامین‌ها از مزایایی است که در این روش طبخ گوشت گوساله می‌توانید، از آنها بهره‌مند شوید. از قابلمه‌های زودپز برای رسیدن به این منظور بهره برده و با این ترفند از زمان پخت به مقدار قابل قبولی کم می‌کنند.

راهکار چهارم: گریل کردن

گریل کردن گوشت گوساله بر روی تابه‌ها یا صفحه‌های چدنی طعم فراموش‌نشدنی برای این گوشت پدید می‌آورد. ولی حرارت بالای استفاده‌شده که به پخت کامل گوشت بی انجامد، گاهاً بخشی از ویتامین‌های حساس محلول در گوشت را نابود می‌سازد.

راهکار پنجم: کبابی کردن

کباب کردن گوشت گوساله نیز رایج است، اما احتمال پخت کامل را از آن می‌گیرد. قسمت‌های بدون چربی و برش‌های نازک در این روش طبخ نتیجه بهتری را به عمل می‌آورند. البته کسانی که به ناراحتی‌های گوارش مبتلا هستند، از این شیوه مصرف گوشت منع می‌شوند.

راهکار ششم: سرخ کردن

در این روش یا گوشت گوساله را قبلاً طبخ نموده و حالا باکمی روغن به سرخ کردن لایه سطحی آن می‌پردازند یا با مقدار فراوانی روغن از همان ابتدا قطعات گوشت را سرخ و پخته می‌کنند. وجود روغن فراوانی در زمان طبخ برای افراد درگیر اضافه‌وزن ممکن است، مشکل‌ساز باشد.

راهکار هفتم: تنوری کردن

عدم وجود هیچ ماده اضافی در فرآیند پخت و استفاده تنها از عنصر حرارت آن را به روشی بهینه برای آماده‌سازی گوشت گوساله تبدیل نموده است. فقط زمان‌بر بودن این روش بسیاری را برای استفاده از آن دچار تردید می‌سازد.

 

فواید متعدد گوشت گوساله برای سلامتی بدن:

به دلیل مقادیر بالایی آهن، روی و مواد آلی می‌توان از گوشت گوساله در غنی‌سازی رژیم غذایی بیماران استفاده نمود. حتی با این گوشت و فواید بی‌نظیر آن می‌توان یک عملیات محافظتی عالی را از بدن در برابر امراض و بیماری‌ها صورت داد. با این توصیفات از مزایای متعدد گوشت گوساله برای سلامتی بدن به چند مورداشاره می‌کنیم.

  • کمک به خون‌سازی و جلوگیری از کم‌خونی
  • تقویت سیستم مغز و اعصاب و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر
  • تقویت عضله سازی و استخوان‌سازی و بهبود شرایط اسکلتی بدن
  • افزایش انرژی برای کارهای بدنی سخت و فعالیت‌های ورزشی قدرتی
  • افزایش رطوبت پوست و بهبود سطح کیفی پوست بدن
  • کاهش وزن و رسیدن به تناسب‌اندام
  • تقویت سیستم ایمنی بدن و متعادل‌سازی PH بدن
  • بهبود شرایط مغزی جنین و کمک به گذران راحت‌تر دوران بارداری و شیردهی مادران
  • پیشگیری و کند کردن روند پیشرفت سرطان سینه و پروستات

مزایای گوشت گوساله نسبت به گوشت‌های دیگر:

اولین مزیت مهمی که گوشت گوساله نسبت به دیگر گوشت‌ها دارد، به استخوان کمتر آن می‌توان اشاره نمود. البته کسانی نیز که به دنبال یک گوشت باقیمت به‌صرفه‌تر هستند، حتماً به خرید گوشت گوساله مبادرت می‌ورزند. از همه مهم‌تر این گوشت دارای کالری و چربی اشباع‌شده کمتری نسبت به هر گوشت قرمز دیگری حتی به نسبت گوشت بره است. البته کسانی که به گوشت‌های با سرخی و قرمزی بیشتر علاقه‌مند هستند، نیز به سمت گوشت گوساله مایل می‌شوند و با آن خورشت‌ها و کباب‌هایی خوش‌رنگ و عطر را تدارک می‌بینند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *