گوشت میگو به دلیل مقادیر قابل‌توجهی املاح و اسیدهای چرب ضروری برای بدن، جایگاه ویژه‌ای در میان غذاهای دریایی دارد. امروزه توجه افراد به سمت پروتئینی غیر از گوشت‌های قرمز به‌منظور حفظ سلامتی جلب شده است. در اینجا جانداران آبزی بهترین جایگزین‌ها محسوب می‌شوند، زیرا در حجم ثابت، کالری و چربی کمتری را به رژیم غذایی افراد وارد می‌سازند. امروزه میگو با فراوانی گونه سهم بالایی در انواع غذاهای سرد و گرم دارد و طعم لذیذ آن نیز مزید علت شده و استفاده آن را وسیع نموده است. اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که چشیدن طعم میگو را می‌پسندید، با تهیه این گوشت از «مجموعه رضوان» می‌توانید، محصولی با تضمین سلامت را خریداری نمایید. با توجه به فسادپذیر بودن گوشت میگو و بروز سریع این فرآیند مخرب در آن مهم است که این گوشت را از مراکز معتبر و دارای استانداردهای لازم خریداری نمایید. در این مطلب تا حد توان در مورد گوشت میگو سخن گفته و جنبه‌های مختلف گوشت این آبزی را موردبررسی قرار می‌دهیم.

انواع مختلف میگو قابل‌طبخ با مصرف خوراکی:

با توجه به ساختار بدنی ویژه و مقاومت بافتی میگو به مواد شیمیایی و سمی موجود در آب می‌توان گوشت آن را پاک‌ترین و سالم‌ترین پروتئین به شمار آورد. این امر سبب شده، صید میگو در آب‌های شیرین و شور به‌صورت مداوم انجام پذیرد. زنجیره غذایی بسیاری از افراد در سراسر جهان به این آبزی کوچک گره‌خورده است. اگرچه گوشت میگو غذای بسیاری از حیوانات آبزی هست، اما انسان نیز در مصرف و شکار آن نقش پررنگی دارد. در ادامه به‌گونه‌های مختلف خوراکی این جانور دریایی کوچک اما پرخاصیت می‌پردازیم.

اولین گونه: میگوی سفید هندی

این میگو را با بدن نیمه شفاف و دوشاخک بلند بر روی سر به‌راحتی می‌توان از گونه‌های دیگر تفکیک نمود. اگر نگرانی بابت فساد زودهنگام آن در حمل‌ونقل و نگهداری نباشد در مقایسه با سایر گونه‌ها پرورش پربازده‌تری دارد.

دومین گونه: میگوی موزی

میگوی موزی به دلیل زیست طبیعی در آب‌های جنوب کشورمان به‌وفور در فروشگاه‌های گوشت یافت می‌شود. رنگ قهوه‌ای و خال‌های قرمز از مشخصه‌های بارز این نوع میگو است.

سومین گونه: میگوی ببری سبز

گوشت میگو ببری سبز نیز برای بسیاری لذیذ است. این میگو با سازگاری بالا و مقاومت عالی در برابر درصدهای متغیر شوری به یکی از گونه‌های عالی برای پرورش شناخته می‌شود.

چهارمین گونه: میگوی صورتی

طعم شیرین و ملایم در کنار جثه ظریف و ترد، این میگو را گزینه‌ای عالی برای تهیه انواع سالاد نموده است. میگوی صورتی به نسبت نمونه‌های مشابه خود کوچک‌ترین سایزبندی را دارا است.

پنجمین گونه: میگوی قهوه‌ای

میگوی قهوه‌ای عطروطعم دل‌پذیرتری را از خود نشان می‌دهد، خصوصاً اگر به‌صورت بخارپز تهیه شود. نگران رنگ تیره آن نیز نباشید، زیرا پس از پخت به رنگ صورتی ملایم تغییر حالت می‌دهد.

ششمین گونه: میگوی سنگی

اگر به گوشت میگو شبیه به خرچنگ خالدار علاقه دارید، میگوی سنگی شمارا به طعم خوش آن می‌رساند. ولی پوست سخت و سفت آن باید حتماً توسط دستگاه‌های مخصوص جداسازی شود.

هفتمین گونه: میگوی خالدار

بافت لطیف و رنگ خوش و البته طعم آبدار و شیرین این میگو نیز شگفت‌انگیز است. البته رنگ زیبا و اشتها برانگیزی نیز داشته و در زمان سرو میز شمارا به بهترین شکل می‌آراید.

 

 

ارزش غذایی ذکرشده برای گوشت میگو:

در تمامی گونه‌هایی که از میگو ذکر نمودیم، ارزش غذایی بالایی یافت می‌شود و همین امر صید و پرورش این آبزی را بارونق بالایی روبرو ساخته است. طعم خوش و فراموش‌نشدنی گوشت میگو بی‌تردید آن را بر هر ذائقه‌ای مطلوب می‌نماید. در ادامه بیشتر باب ارزش غذایی این سخت‌پوست محبوب آب‌های شور و شیرین سخن می‌گوییم.

  • دارای چربی‌های مفید: اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای آمینه و آمینواسید تریپتوفان
  • تنوع املاح: آهن، فسفر، سلنیوم، روی، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، سدیم و منگنز
  • ویتامین‌ها: ویتامین D، E، C و ویتامین B12، B6 و نیاسین

همچنین ادعا می‌شود، گوشت میگو دارای درصد بالایی کلسترول است. البته باید گفت این نوع کلسترول در مقایسه با نمونه‌های موجود در گوشت‌های قرمز باعث بالا رفتن چربی خون نمی‌شود. بلکه به‌گونه‌ای است که با مصرف آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی به‌شدت کاهش می‌یابد و سلامتی افراد تضمین می‌گردد.

خواص مختلف گوشت میگو برای سلامتی:

خواص متعددی برای گوشت میگو ذکر می‌کنند، به همین دلیل بوده که به یکی از خوراکی‌های محبوب افراد در سراسر دنیا بدل شده است. درواقع گوشت میگو نه‌تنها خاصیت درمانی دارد، بلکه درزمینه‌ی پیشگیری نیز توانمند است. بدین ترتیب نتایج خوبی بر روی سلامتی جوامع می‌گذارد.

  • تقویت رشد ماهیچه‌ای و رشد استخوانی کودکان
  • بهبود غشا سلول مغز و بافت چشم
  • تقویت زنان باردار و رفع کم‌خونی این دوران
  • تأثیر مثبت بر روی سیستم گردش خون انسان
  • رفع التهاب رگ‌های خونی، جلوگیری از لخته خونی و پیشگیری از تخریب عروق کرونر قلب
  • هضم راحت به دلیل عدم وجود بافت‌های هم بند
  • رفع کم‌اشتهایی، اسهال و عدم تمایل به‌صرف وعده‌های غذایی
  • بهبود سطح کیفی پوست، رفع پوسته ریزی و خشکی پوست
  • رفع مشکلات روحی، جلوگیری از بروز آلزایمر و اختلال حواس
  • بهترین پیشگیری از سرطان
  • خنثی‌سازی مواد سمی و مضر در کبد
  • کاهش سطح فشارخون

نکات مهم نگهداری و مراقبت از گوشت میگو:

گوشت میگو حاوی درصد بالایی پروتئین است و این موضوع درجه فسادپذیری آن را به‌ نسبت دیگر گوشت‌ها بالا می‌برد. ازاین‌رو چه در زمان خرید و چه در وقت انجماد زدایی و چه در هنگام طبخ باید نکاتی را رعایت نمایید تا از آلودگی و خرابی این گوشت جلوگیری کنید. مهم‌ترین نکته خرید این گوشت از مراکز معتبری مانند «مجموعه رضوان» است. بدین ترتیب خیالتان از تهیه میگویی تازه و مطابق با نکات بهداشتی آسوده است. از دیگر نکات به این موارد اشاره می‌کنیم.

  1. نکته اول: تهیه میگویی با بدن سفت و بدون هرگونه لکه و خال سیاه
  2. نکته دوم: یخ‌زدایی در داخل یخچال یا درون کاسه آب سرد به‌منظور حفظ رطوبت و مواد مغذی
  3. نکته سوم: دقت در استشمام بوی آب‌نمک ملایم از میگوهای سالم
  4. نکته چهارم: وجود علامت پروانه بهداشتی، تاریخ تولید و انقضا بر روی بسته‌بندی
  5. نکته پنجم: نگهداری در یخچال و جای سرد تا زمان مصرف
  6. نکته ششم: قرار دادن در سردترین قسمت فریزر به‌منظور نگهداری بلندمدت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *