گوشت شتر به دلیل چربی کم و شکل ظاهری شبیه به گوشت گوسفند و البته طبع گرمش برای بسیاری مطلوب است. ترکیبات شیمیایی ویژه موجود در این گوشت کمک نموده تا برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید فایده واقع شود. کلسیم فراوانی که در قسمت عضلات ران‌های این حیوان ذخیره‌شده برای کسانی که به کمبود این عنصر در بدنشان مواجه هستند، بسیار سودمند است. اگر به تهیه گوشت شتر یک تا 3 ساله بپردازید ازنظر طعم، عطر و شرایط پخت، بسیار ایده‌آل است. هرچند از گوشت شترهای پیرتر به دلیل درجه PH عالی برای تهیه فرآورده‌های مختلف مانند سوسیس، کالباس و ژامبون به‌کرات استفاده می‌شود. به‌هرحال گوشت شتر در تهیه بسیاری از غذاها مورداستفاده است و طیف وسیعی از افراد جامعه به تناول آن اهمیت می‌دهند. امروزه «مجموعه رضوان» با کادری مجرب و متعهد در خدمت شما است تا در هر حجم به این گوشت نیاز دارید آن را در اختیارتان قرار دهد.

بخش‌های مختلف مورداستفاده شتر:

اگرچه استفاده از گوشت شتر رایج‌ترین نحوه استفاده از این حیوان است، اما باید دانست که بخش‌های دیگر این حیوان نیز قابل‌استفاده است. قلوه، جگر، زبان، مغز و دل شتر نیز از بخش‌های دیگر پرفایده و قابل بهره‌برداری است. ولی آنچه بیشتر از دیگر بخش‌ها حاوی مواد مغذی بوده کوهان شتر است که بخش عمده‌ای از خواص گوشت شتر را با خود به همراه دارد. این بخش را می‌توان به‌صورت پخته یا خام مصرف نمود، اما به دلیل چربی فراوان برای افراد درگیر با بیماری‌های قلبی ـ عروقی گزینه‌ای مناسبی نیست و چنین افرادی باید از مصرف آن اجتناب نمایند.

 

 

خواص گوشت شتر ازنظر طب سنتی:

به دلیل عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک و داروهای هورمون زا در تولید، تکثیر و پرورش، گوشت شتر یکی از خالص‌ترین و ناب‌ترین گوشت‌های مصرفی است. وجود گروهای مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و پروتئین آن را به گوشتی قابل‌رقابت با گوشت گاو و گوسفند و حتی ماکیان به دلیل کلسترول بسیار پایین تبدیل نموده است. از عناصر موجود در گوشت شتر می‌توان به ویتامین‌های گروه B و ویتامین E و ویتامین A، مواد معدنی مانند آهن، روی، سدیم، فسفر، منیزیم و کلسیم اشاره نمود که به این گوشت خواص اعجاب‌انگیزی بخشیده‌اند.

  • درمان ضعف قوای جنسی
  • بهبود دردهای سیاتیک و در شانه
  • کاهش درد بواسیر
  • کاهش شانس ابتلا به کم‌خونی
  • پیشگیری از سرطان
  • ارتقا شادابی و سلامتی پوست
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود مشکلات فشارخون
  • درمان نقرس
  • التیام کبد چرب

 

گوشت شتر برای چه بیمارانی مناسب است:

پروتئین قابل‌قبول و کلسترول و چربی کم موجود در گوشت شتر طبیعی است که این گوشت را برای بسیاری از بیماران مناسب نموده باشد. بدین ترتیب حتی افراد مسن، کودکان و گروه‌های حساس می‌توانند، با خیال آسوده از این گوشت استفاده نموده و حتی گام‌های مؤثری در بهبود امراض خود نیز به مدد ترکیبات مفید گوشت شتر بردارند.

  • بیماران دیابتی:

دیابتی‌ها که همیشه نگران کلسترول بالای گوشت‌های گوساله و گوسفند هستند، می‌توانند ازاین‌پس گوشت شتر را جایگزین آنها در رژیم غذایی خودکرده و نگرانی بابت بیماری خود نداشته باشند. شاید بتوان کلسترول پایین این گوشت را با گوشت‌های دریایی قیاس نمود و به آن نمره تأیید داد.

  • افراد درگیر با ناراحتی‌های دستگاه گوارش:

گوشت شتر توانایی افزایش بزاق دهان و شیره معده را داشته، ازاین‌رو نه‌تنها خود به‌سرعت جذب و هضم می‌شود، بلکه خوراکی‌های مصرف‌شده به همراه آن را نیز به‌سرعت به مرحله هضم می‌رساند. ازاین‌رو ادعا می‌شود، گوشت شتر قابلیت جذب بالایی دارد و بیماران گوارشی با آن به مشکلی برنمی‌خورند.

 

 

  • بیماران اعصاب و روان:

این خاصیت گوشت شتر به دلیل وجود ویتامین B فراوان در این گوشت است. درواقع ویتامین‌های گروه B نه‌تنها در بهبود عملکرد سیستم اعصاب مرکزی بسیار سودمند هستند، بلکه در تبدیل گلوکز به انرژی نیز توانمند می‌باشند. به همین دلیل توانایی بهبود حال روحی و جسمی، رفع خستگی مغز، افسردگی و دردهای عصبی افراد رادارند.

  • افراد درگیر با اضافه‌وزن و چاقی:

سرعت هضم بالا و چربی کم در مقابل پروتئین مناسب این گوشت را به یک تغذیه مناسب برای افراد جویای رژیم‌های لاغری نموده است. رژیم‌های کم‌چربی را می‌توان با حضور گوشت شتر غنی ساخت و آن را از هر نظر تکمیل و کامل نمود.

  • زایمان زودرس:

مادرانی که تجربه زایمان زودرس داشته یا در معاینات پزشکی نشانی بر وجود خلل و نقص در جنینشان رؤیت شده است با گوشت شتر می‌توانند بر تمامی این معضلات فائق آیند. درواقع گوشت شتر نوعی معجزه‌گر است که به زنان باردار و شیرده با افزایش توان بدنی آنها برای طی سالم این دوره کمک می‌کند.

  • دردهای مفاصل:

به دلیل اینکه گوشت شتر حاوی مقادیر بالایی از فسفر و کلسیم است، برای تقویت و بهبود مفاصل بسیار سودمند می‌باشد. اگر به درد و ناراحتی‌های مفاصل دچار هستید با قرار دادن این گوشت در رژیم غذایی‌تان می‌توانید، تمامی دردهای مفصلی خود را فرونشانید.

نکات مهم در باب مراقبت و نگهداری گوشت شتر:

برای آنکه یک گوشت باکیفیت را خریداری نمایید در ابتدا باید به فروشگاه‌های معتبر مانند «مجموعه رضوان» مراجعه نمایید. در ادامه نکاتی را که ذکر می‌کنیم را بررسی نمایید تا از کیفیت گوشت انتخابی‌تان مطمئن شوید. همچنین به طبخ سریع‌تر این گوشت کمک می‌کند.

  1. نکته اول: وجود قوام و نرمی در بافت
  2. نکته دوم: عدم حالت چسبنده و لزج مانند
  3. نکته سوم: نبود ظاهر چروکیده و خشک
  4. نکته چهارم: عدم استشمام بوی ترشیدگی و کپک‌زدگی
  5. نکته پنجم: نگهداری در فریزر و دمای انجماد تا زمان توزیع و مصرف
  6. نکته ششم: افزودن نمک و روغن‌زیتون در زمان طبخ به‌منظور زودپز شدن گوشت شتر
  7. نکته هفتم: استفاده از فلفل و زیر سبز به جهت کم کردن درجه گرمی این گوشت

 

 

انواع روش‌های طبخ گوشت شتر:

گوشت شتر را می‌توان به سیخ کشید و کبابی کرد و از طعم و عطر دلپذیر آن لذت برد. همچنین می‌توان از چرخ‌کرده آن در تهیه ماکارونی، کتلت، برگر و لازانیا استفاده نمود. البته جوشانده آن نیز در خورشت‌ها بسیار لذیذ است. بسیاری از قورمه آن در کنار برنج در مهمانی‌ها استفاده می‌کنند و مجالس خود را با این گوشت خوش عطروطعم زینت می‌بخشند. گوشت خشک، فر و گریل شده شتر نیز در سراسر جهان مورداستفاده بوده و طعم خوش این گوشت را هویدا می‌سازد. اگر این گوشت را بدون سس‌ها و روغن‌های مضر استفاده نمایید، به‌راستی سلامتی‌تان در کنار آن تضمین‌شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *